عكاس باید ابتدا چشم خود را تربیت كند / سیدمحمد بهشتی

be

سیدمحمد بهشتی معتقد است که عکاسان باعث تربیت نگاه و چشم مردم می‌شوند و لذا باید قبل از گرفتن یک عکس چشم خود را تربیت کنند. جناب سعدی در گلستان می‌گوید دو چیز طیره عقل است دم فرو بستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی. این به همه مربوط است به ویژه عکاسان. غیر از این دیدن به وقت ندیدن، شنیدن به وقت نشنیدن و این شامل هر چیزی است. سعدی چون اهل ایجاز بوده فقط یکی را گفته است.

به گزارش ایلنا، سید محمد بهشتی، معمار و ردیس اسبق سازمان میراث فرهنگی با تعریف خود از هنر عکاسی افزود: در خلاصه‌ترین تعریف، عکاسان کسانی هستند که به ما کمک می‌کنند نبینیم تا ببینیم و بیشتر قسمت اول اهمیت دارد. یک عکاس کمک می‌کند که ما خیلی مسائل را که مانع دیده شدن خیلی از مسائل دیگر می‌شود را نبینیم. وی با تفاوت قائل  شدن بین عکاس و کسانی که دوربین به دست می‌گیرند، افزود: عکس را دوربین نمی‌اندازد بلکه عکس را عکاس می‌اندازد لذا باید سعی کنیم ابتدا خوب ببینیم اما گاهی عکاس به ما کمک می‌کند تا نبینیم، زمان‌هایی طولانی که دیدنی نیستند برای ما که اهل تامل نیستیم؛ این زمان‌ها برایمان علی‌السویه است و عکاس کمک می‌کند که آن لحظه‌ای که دیدنی هست را ببینیم و جایی که نباید را نبینیم. کسی که نباید ببینیم را نبیینم تا کسی را که باید بینیم، بینیم.

بهشتی با تاکید بر اینکه عکاس چشم مخاطب را تربیت می‌کند، افزود: کار عکاس‌ها خیلی سخت است؛ زیرا اول خودشان باید ببینند و ریاضت بکشند که عکاسی باشند که نبینند، تا چیزی که باید دیده شود، پرده از جلوی روی خود بردارد و آشکار شود. اگر خود اهل دیدن نباشد طبعاَ به ما خیلی کمک نمی‌‌کند نبینیم یا ببینیم. عکاس‌ها ممکن است فکر کنند که عکس یک فن آوری است که اگر یک سری فرمول بلد باشیم می‌توانیم عکس های خوبی بیندازیم. در حالی که عکاس ابتدا باید چشمش را تربیت کند.
وی با اشاره به افزایش عکاسان گفت: امروز تعداد عکاسان جدی بسیار زیاد شده است و اگر مرتکب خطا شوند کار آن‌ها از طوفان کاترینا خطرناک‌تر می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.