رونمایی از کتاب عکس عشایر کهگیلویه و بویراحمد

کتاب عکس “روزگار سپری شده” حسن غفاری؛ عکسهای استان کهگیلویه و بویراحمد در ششمین روز همایش ۱۰ روز با عکاسان رونمایی شد.

افشین شاهرودی در رونمایی این کتاب گفت: حسن غفاری را از خیلی سال پیش می شناسم. او عکاس پیگیری است و تمام عمر خود را روی موضوع عشایر گذاشته است. یک موضوع را به صورت مداوم پیگیری کرده و این کار قابل تقدیر است. این کار هدفمند است. موضوع این کتاب، اجتماعی و بخشی از جامعه ما است و ارزش این کار بسیار بالا است. عکاسی حافظهی تاریخ است. عکسهای عشایری در این کتاب وجود دارد که بسیاری از اتفاقات و رفتارهای فرهنگی آنها تغییر کرده است. عکاسی حسن غفاری هدفمند است و به آینده گزارش می دهد. او آیینهایی را ثبت میکند که در آینده تغییر میکند و شاید وجود نخواهد داشت.ارزش واقعی این کارها در آینده نمایان میشود.

سپس جواد صفینژاد؛ پژوهشگر عشایر گفت: برای اولین بار توسط حسن غفاری کتاب مستقلی درباره عشایر و روستاییان استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد. او یک مرحله را در این کتاب گذرانده که ۲۰ سال طول کشیده و آن مرحلهی گذار است. تمامی عکسها مورد تایید است. مسالهای که به عکاسان توصیه میکنم این است که از هر کجا عکس میگیرند اسامی را با نقشه و اطلاعات معرفی کنند.

در ادامه جواد صفی نژاد، افشین شاهرودی، محمد نبی گوهرگانی که با حمایت مالی او کتاب منتشر شده است، ابراهیم صافی، مسعود زنده روح کرمانی، سید عباس میرهاشمی ، سعید محمودی ازناوه و حسن غفاری کتاب “روزگار سپری شده” را رونمایی کردند.

حسن غفاری بعد از رونمایی کتاب گفت: این روزها در کشور ما در سازمان میراث فرهنگی جلساتی درباره مردمنگاری برگزار میشود اما چندان به آن توجه نمیشود و و فقط به صورت مناسبتی و فرامایشی به آن نگاه میشود و در زندگی مردم اتفاقی رخ نمیدهد و از علاقهمندان این رشته هیچ حمایتی نمی شود. همهی ما که در حوزه مردم نگاری فعالیت میکنیم بدهکار هستیم. بدهکار به خانواده و به کسانی که اجازه دادند وارد زندگیشان شویم و عکاسی کنیم تا اسنادی تاریخی ثبت و ضبط شود. عکاسی خیلی زود به زندگی مردم راه پیدا کرد. از بسیاری از مناطق ایران که صعب الورود بود عکاسی شد. انقلاب دیجیتال و عمومی شدن عکاسی سبب شد تا اندازهای عکاسان حرفهای دچار مشکل شوند و عکسهای ما فروش نرود البته این اتفاق نوین باعث خوشحالی ماست و ما همچنان فعالیت خود را ادامه میدهمی چون به تاثیر آن در جامعه باور داریم. عکاسی این توان را دارد که زمان را در جایی دیگر به نمایش بگذارد. در آخر ما و آرشیومان میمانیم. مدیون افراد زیادی هستم که اولین نفر پدرم است.

غفاری از افرادی که برای تهیه و انتشار کتاب “روزگار سپری شده” همکاری کردهاند، قدردانی کرد و اشک شوق ریخت.

«روزگارسپرى شده» كتابى سياه وسفيد در قطع رحلى و مشتمل بر١٥٠ صفحه است. در این کتاب ١٨٠ قطعه عکس اثر حسن غفاری از استان كهگيلويه و بويراحمد دههی هفتاد ارائه شده است. این کتاب به دو زبان فارسى وانگليسى با مقدمه و نوشتههايى از ناصر فكوهى، افشين شاهرودى و مهدى غفارى روانه بازاركتاب شده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.