نشست آشنایی با کویر و کویرنوردی”

کویر جایی است که باید به آن توجه شود

فیلم “همراه باد، در دل تنهایی کویر” منوچهر طیاب در ششمین روز همایش ۱۰ روز با عکاسان نمایش داده شد  و اسعد نقشبندی، منوچهر طیاب، علی نیک رفتار دربارهی فیلم گفتوگو کردند.

منوچهر طیاب دربارهی این فیلم گفت: این فیلم زمانی ساخته شد که کویر برای مردم ناآشنا بود. این فیلم سبب شد مردم و عکاسان به کویر بروند. کویرگردی من از قبلترها شروع شده بود. ما برای کویر معیار و اندازهای نداریم. کویر افق وسیعی دارد که تا به حال آن را ندیدیم. دو سال کتابهایی را که دربارهی کویر نوشته شده بود، خواندم و به این نتیجه رسیدم که کویر را باید بشناسم. اولین کسی که من را همراهی کرد علی نیکرفتار بود و عکاسان زیادی در این راه بودند که یکی از آنها اسعد نقشبندی بود. ما در کویر گم شدیم و مشکلات زیادی سر راهمان بود ولی خوشحالم که به نتیجه رسیدیم. این فیلم با کمک دوستان عزیزم ساخته شد و به ثبت یونسکو رسید. کویر جایی است که باید به آن توجه شود.

عکاسی در کویر

نشست آشنایی با کویر و کویرنوردی” با حضور علیرضا فیروزی در ششمین روز پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه برگزار شد.

علیرضا فیروزی در این نشست گفت: بیابان لوت به ثبت جهانی رسیده است. چندین بار به کویر سفر کردم که یکی از این سفرها در اسفند ماه ۱۳۹۳ اتفاق افتاد. در کویر امنیت بسیار مهم است و حتما باید با همراه به کویر سفر کنیم زیرا میخواهیم وارد عمق کویر شویم.

فیروزی در ادامه بیان کرد: در سفر به کویر تجهیزات نیز بسیار ضروری است. در کویر باد و ماسه زیاد است و باید از تجهیزات عکاسی محافظت شود. در ادامه عکس هایی از “ریگ جن”، “شهداد” و… نمایش داده شد.

علیرضا فیروزی خاطرنشان کرد: برای کویر رفتن باید آمادگی روحی داشته باشیم زیرا گمشدن در کویر، شب نخوابیدن و…. نیاز به روحیهی مقاوم دارد. همچنین باید از سلامت خودرویی که به همراه داریم مطمئن باشیم. وقتی به کویر میرویم باید تمامی وقت خود را روی عکاسی بگذاریم. انتخاب زمان مناسب بسیار مهم است. در کویر موجودات زنده از انسانها نمیترسند و میتوانیم به راحتی عکاسی کنیم.

فیروزی تاکید کرد: انتخاب همسفر مناسب خیلی مهم است پس بهتر است همسفر ما عکاس باشد. همچنین قبل از رفتن به کویر عکسهای هوایی و نقشهها باید بررسی شود. بهترین زمان برای رفتن به کویر لوت اواسط پاییز تا اواخر زمستان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.