سومین «ده روز با عکاسان» افتتاح شد

tasnim

سومین دوره «ده روز با عکاسان» درحالی با حضور احمد مسجدجامعی، مجید ملا نوروزی و مجید سرسنگی در خانه هنرمندان آغاز به کار کرد که سه عکس از کتاب «زمان سخت» محسن راستانی خریداری شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، مراسم افتتاح سومین دوره «ده روز با عکاسان» عصر یک‌شنبه، ۲۱ دی در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم که به دلیل ازدحام جمعیت از مانیتورهای قرارداده شده در راهرو این محل پخش می‌شد، مسعود زنده‌روح کرمانی به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران به سخنرانی پرداخت:«امروز سرآغاز بزرگی برای انجمن‌های عکاسی ایران است. سه ماه و اندی است که هفت انجمن شرکت‌کننده با هم بحث و جدل کردند، بی‌خوابی و بیداری کشیدند و گروه اجرایی نزدیک یک هفته است که نخوابیده اما همه اینها برای با هم بودن است. ما برای عکاسی دور هم جمع شده‌ایم و افتخار می‌کنیم که عکاس هستیم. مهم نیست در چه ژانری عکاسی می‌کنیم چون همه در کنار هم هستیم.»

او با بیان اینکه نمایشگاه حاضر حاصل تلاش عکاسان و انجمن‌هایی است که در کنار یکدیگر گرد آمده‌اند، افزود:«باید یک آسیب شناسی در انجمن‌هایمان شود تا به سمت سازماندهی برویم و تشکیلات انجمنی داشته باشیم. طی چهار سال گذشته زحمات زیادی کشیده شد تا این فضا بوجود بیاید و حالا شاهد این برنامه هستیم که از سوی یکی از کمیته‌های انجمن عکاسان تدارک دیده شده است.»

او سپس به مشکلات عکاسان اشاره کرد:«به ما مجوز داده‌اند اما بدون اینکه بتوانیم کار کنیم. تاکنون چقدر مورد حمایت قرار گرفته‌ایم؟ من بارها گفته‌ام که ما به پول نیاز نداریم اما خواهان حمایت هستیم. باید فضایی داشته باشیم تا بتوانیم برای سال‌های بعد، کار کنیم. ما به حمایت بخش‌های دولتی و نیمه خصوصی نیاز داریم. در این کشور نزدیک به ۲۰۰ جشنواره برگزار می‌شود اما کدامیک را به انجمن‌ها و سایت‌های تخصصی سپرده‌اند؟ برای اولین‌بار امسال وزارت ارشاد دوسالانه عکس را به انجمن سپرده است. ما هم در این زمنیه کم ‌تجربه هستیم اما اگر سازماندهی وجود داشته باشد، می‌توان چنین کارهایی را به خوبی پیش برد و نمایشگاه و نشست‌های تخصصی برگزار کرد.»

این عکاس افزود:«ما ساعت‌ها فیلم دیده‌ایم تا این برنامه تاثیرگذاری بصری داشته باشد و اگر این حمایت‌ها باشد، این اتفاق‌ها می‌افتد. انجمن عکاسان ایران امیدوار است بتواند چهارمین دوره را با همکاری مراکز آموزش عالی و انجمن‌های شهرستان‌ها با گستردگی در شهرهای دیگر برگزار کند. بیشترین عکاسان ما در خراسان رضوی، اصفهان، شیراز و.. هستند. ما باید به سمت گسترش حرکت‌های خود برویم و سال آینده دانشگاه‌ها و شورایعالی انقلاب فرهنگی ما را کمک کنند تا به یک برنامه مدون و خوب برسیم.»

زنده‌روح عنوان کرد:«هدف ده روز با عکاسان، فرهنگ جامعه و عکاسی است اما امسال شعار ما «لطفا با دوربین وارد شوید» است. موضوع مهم این است که چرا ما نمی‌توانیم عکس بگیریم؟ چرا به شغل ما احترام نمی‌گذارند؟ ما هم حق داریم که عکس بگیریم.»

در ادامه ابراهیم صافی، دبیر سومین دوره «ده روز با عکاسان» به شرح جزئیات برنامه‌های امسال پرداخت:«همایش امسال با حضور ۹۱ عکاس و ۲۵۹ عکس در هفت گالری برگزار شده است. چاپ کاتالوگ و مستندسازی نیز از دیگر کارهایمان است. بهرحال من گله مندی نمی‌کنم از گله مندی‌هایی که از ما شده و این نتیجه بضاعت ما بوده است.»

مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان نیز دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن تبریک برگزاری این اتفاق گفت:«امسال برخی از نخستین گام‌ها مانند تفویض حرکت‌های ملی از سوی دولت به بخش خصوصی روی داده است و اینکه عکاسان توانسته‌اند در یک سازوکار قانونی برای برنامه‌های خودشان طراحی کنند، نویدبخش است.»

او سپس در تعریف هنر اظهار کرد:«اگر یک نگاه اجمالی به تاریخ بشر داشته باشیم، بنظرم در یک تقسیم بندی به سه نوع هنر می‌رسیم البته هنر در مباحث آکادمیک، طبقه بندی‌های مختلفی دارد اما در سه نوعی که برای هنر می‌توان تقسیم بندی کرد، دسته اول هنرهای پیشگام هستند که از زمانه خودشان پیشی گرفته‌اند و همیشه چندگام از جامعه جلوتر هستند و ماهیت آن آسمانی است.»

سرسنگی با بیان اینکه دسته دوم هنرهایی هستند که همگام با جامعه حرکت می‌کنند و دسته سوم، هنرهایی هستند که دچار تاخیر شده‌اند و منجر به تقلید می‌شوند، گفت:«متاسفانه در سال‌های اخیر با آثاری مواجه هستیم که از جنس هنر سوم هستند و باید پرسید چرا با چنین هنری مواجه هستیم که از جامعه خود کندتر هستند؟»

در بخش بعدی نیز با حضور احمد مسجدجامعی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، مجید ملانوروزی مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید سرسنگی و عباس میرهاشمی رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس کتاب «زمان سخت» محسن راستانی شامل عکس‌های جنگ بوسنی و هرزگوین رونمایی شد.

در ادامه این پشنهاد ارائه شد که هر عکسی بعد از بازشدن کتاب از سوی مسجدجامعی توسط موزه هنرهای معاصر خریداری شود، در مقابل سرسنگی نیز یکی دیگر از صفحات کتاب را باز کرد تا شورای شهر تهران عکسی از این کتاب بخرد و در پایان صفحه دیگری از کتاب گشوده شد تا آن عکس از سوی خانه هنرمندان خریداری شود. محمد فرنود، عکاس پیشکسوت حاضر در این مراسم هم پیشنهاد کرد برای حمایت از سیف الله صمدیان در برگزاری «جشن تصویر سال» باردیگر یکی از صفخات کتاب باز شود و شورای شهر و خانه هنرمندان با خریداری عکسی از گتاب مجسن راستانی از تصویرسال حمایت کنند که این پیشنهاد هم مورد استقبال قرار گرفت.

در پایان هم سعید دستوری، دبیر کمیته حقوقی انجمن عکاسان ایران متنی در مورد لزوم مشارکت نهادها قرائت کرد.

سومین دوره «ده روز با عکاسان» با دبیری ابراهیم صافی از ۲۱ الی ۳۰ دی سال ۹۳ در خانه هنرمندان ایران به نشانی خيابان طا‌لقاني، خيابان موسوي شمالي (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر برگزار می‌شود.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.