کمتر هزینه کنیم

Seyed Abbas Mirhashemi 7

سیدعباس میرهاشمی / رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس

صبح اول وقت به محض رسیدن به انجمن، کارهای امروز را مرور کردم. ساعت ۸ هماهنگی و انتخاب عکس برای نمایشگاه در دانشگاه شهید چمران اهواز که از طرف منطقه آزاد اروند پیگیری میشد. ۹ صبح باید جلسه برنامه
بهرحال با این برنامهها مشغول بودم و لابلای کارها گریزی میزدم و بندی به بندهای اون متن اضافه میکردم. هنوز متنی را که قول داده بودم تموم نشده بود که گفتن، باید برای روز انجمن‌مان در ده روز با عکاسان یه سرمقاله واسه بولتن کاغذ باتله آماده بشه. کارهای بعدازظهر که قرار با مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی و  پیگیری نمایشگاه انقلاب و خیلی چیزای دیگه بود بماند. این کارهای یهویی هم داستانیه برای خودش.
فکر کردم چی باید بنویسم. از شروع فعالیت انجمن، از فعالیتش، از ارتباطی که با عکاسان بزرگ برقرار شده، یا از تلاش برای فراهم شدن  فضای کار برای عکاسان جوان و یا از مشغله بچهها که بخشی از اون را بالا گفتم، یا از برنامه و اهداف انجمن یا اصلاً برم سر عکاس و عکاسی جنگ و انقلاب.
همینها را که داشتم مینوشتم یه جوارایی این ده ـ پانزده سال گذشته مرور کردم. به کمک دوستان و به برکت قدمهایی که تو انجمن آمد و شد داشتند اتفاقات خوبی افتاده، کلی نگاتیو از دوران جنگ و انقلاب از انهدام نجات پیدا کردن، کلی نمایشگاه برپا شده، چند تا سفر و اردوی عکاسی در استانهای مختلف با حضور عکاسان پیشکسوت و جوان برگزار شده، تعدادی کتاب منتشر شده، تعدادی کتاب هم داره آماده میشه برای انتشار، که چه امروز دیده بشن و چه دیده نشن قطعاً در تاریخ میمونن و در آینده خیلی بهشون رجوع میشه و میتونن محتوای بسیاری از پروژههای فرهنگی را به درستی تأمین کنن.
اگر همه اینها گفته بشه به یقین نمیتونه جای نوشتن از عکاس وعکاسی دوران انقلاب و جنگ تحمیلی و موارد اینچنینی را پُر کنه. عکاسانی که با سختی بسیار ولی نگاهی نافذ و همتی بزرگ عکسهایی از دوران و مقطع تاریخی کشور را به یادگار گذاشتند که هیچ کسی نمیتونه اهمیت اون مقطع از تاریخ کشور و تأثیر و استناد اون عکسها را نادیده بگیره یا کم اهمیت قلمداد کنه.
فکر میکنم با هر تفکری و در هرگونه از گرایشهای عکاسی که فعالیت کنیم، تأثیر عکاسان و عکسهای دوران یاد شده را در رشد عکاسی ایران و شناخت آن نباید فراموش کنیم و باید قدردان توانایی کسانی باشیم که نگاه، هوش و همتشون راه را برای دیگران هموارکرد. همیشه وقتی موضوع به توانایی در نگاه، هوش و همت میرسه نمیتونم یادی از مرحوم عبدالحسین پرتوی و خیلیهای دیگه نداشته باشم که بعضیهاشون از میان ما رفتن و خیلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.