گرفتن عکس درست از یک ساختمان کار آسانی نیست

siii

سیمون آیوازیان در کارگاه «عکاسی معماری» به نکات حرفه‌ای و اخلاقی که یک عکاس باید در این زمینه بداند اشاره و تاکید کرد که گرفتن عکس درست از یک ساختمان کار آسانی نیست.
به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، کارگاه «عکاسی معماری» با حضور دکتر سیمون آیوازیان و صادق میری ظهر جمعه، ۲۶ دی به عنوان بخشی از برنامه «ده روز با عکاسان» برگزار شد. آیوازیان در این کارگاه گفت:«برخی مسائل لطمه زیادی به عکاسی معماری می‌زند مثل آلودگی هوا. در عکاسی معماری باید به زمان توجه کرد مثلا مرسوم نیست قبل از ساعت ۱۰ صبح و بعد از ساعت ۴ بعدازظهر عکاسی کنند زیرا سایه‌ها کشیده خواهند شد.»
او در مورد دیگر نکاتی که در عکاسی معماری باید توجه کرد، عنوان کرد:«در معماری هنگامی که می‌خواهیم از ماکت عکاسی کنیم، معمولا زاویه ۴۵ درجه یا حداکثر زاویه ۶۰ را در نظر می‌گیریم. هنگامی که ماکت داشته باشیم با اختیار خودمان نورپردازی یا با حرکت ماکت در نور آفتاب زاویه مطلوب را بدست می‌آوریم. عکاسی روی ماکت، تمرینی برای کسانی است که به عکاسی معماری علاقه‌مند هستند. بنابراین می‌توانید یک ماکت خوب پیدا  کنید و تمرین‌ها را روی ماکت انجام دهید اینگونه خیلی از مسایل برایتان حل خواهد شد اما در واقعیت شما به عدسی و وسایل خاص نیاز دارید.»
این عکاس پیشکسوت ادامه داد:«نکته مهم در درجه اول داشتن خط افق درست و زمین است. اگر شما مجبور هستید ساختمانی را به عنوان یک عکس نسان دهید حتما باید طوری باشد که ورودی ساختمان دیده شود. عکاس معماری باید خواسته‌های شرکت و معمار سفارش دهنده را ارضا کند.                                                                                         مساله آسمان هم باید مد نظر قرار داد.باید درصد کمی از آسمان در عکس مشخص باشد و به هیچ‌وجه ساختمان بریده نشود. حال اگر ساختمان در بافت شهری است طوری باید عکس گرفته شود که ساختمان‌های مجاور اهمیتی در آن عکس نداشته باشند و کم اهمیت به نظر آیند.»
آیوازیان با بیان اینکه ارزش عکاسی معماری از نظر هنری در درست گرفتن عکس است، افزود:«گرفتن عکس درست از یک ساختمان کار آسانی نیست. مساله دیگری که معمولا دانشجویان به آن دقت نمی‌کنند، پاک سازی جلوی ساختمان است. امروزه به ساختمان‌ها هیچ  دقتی نمی‌شود و ممکن است سطل زباله، شلنگ یا سطل اشغال شهری را در جلوی ساختمان ببینید. یک عکاس معماری باید این موارد را در ذهنش بسپرد و پاک سازی جلوی ساختمان یکی از مهم‌ترین کارهاست که باید انجام گیرد. اگر در فضایی عکس می‌گیرید که درخت یا تیر چراغ برق نصب شده، مهم است که زاویه را طوری انتخاب کنید که آن تیر یا درخت، کمترین لطمه را به نمای ساختمان بزند.»

او بار دیگر عکاسی از ساختمان‌ها را دشوار دانست و ابراز کرد:«در عکاسی معماری باید فکر کرد، دقت کرد و آن هدف مشخص را درست نمایش داد. شهرها در حال بزرگ شدن هستند و بافت شهری در حال فشرده شدن است. عکاسی از ساختمان‌های شهری بسیار مشکل است. ما نمی‌توانیم با مردم دعوا کنیم یا زمانی که می‌رویم عکاسی کنیم راننده‌های ماشین‌های پارک شده را بیابیم که خودروهایشان را بردارند. در زمانی که عکاسی می‌کنید وجود یک ماشین یا دو ماشین که لطمه‌ای  به ورودی ساختمان نزند و جزییات ساختمان را از بین نبرد اشکالی ندارد اما من توصیه می‌کنم روزهای تعطیل عکاسی کنید.»
آیوازیان در مورد ویژگی‌های یک عکاس معماری گفت:«یک عکاس معماری باید اخلاق داشته باشد و باید با مردم ارتباط برقرار کند. من به دانشجویانم توصیه می‌کنم، اگر می‌خواهند از یک ساختمان عکاسی کنند که طبقه دوم ساختمان مقابل بالکن دارد، باید اخلاق عکاس معماری طوری باشد که با صحبت صاحب‌خانه را راضی کند که بتواند به بالکن برود و از آنجا عکاسی کند. اینها توصیه‌های فنی نیست ولی تجربیاتی است که با استفاده از آنها می‌توان عکس‌های خوبی گرفت و دیگر نیازی به تجهیزات فراوان و پیشرفته نیست.»
او سپس به تشابه عکاسان معماری و صنعتی اشاره کرد:«کار عکاس معماری و عکاس صنعتی خیلی بهم نزدیک است. معماری داخلی تجربیات خاص خود را دارد و زیاد به وسایلی که برای عکاسی بناهای بیرونی نیاز است، احتیاج پیدا نخواهد کرد. شما یابد بدانید برای هر فضا چه نوع عدسی لازم است.»

او در مورد عکاسی معماری کلان و سنتی همچون مساجد عنوان کرد:«در این نوع ساختمان‌ها نیاز داریم که جزییات ساختمان را در عکس داشته باشیم همچون کاشی کاری یا مقرنس. یکی از بناهایی که عکاسی آن بسیار سخت است، مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی است که تقریبا من  عکس خوبی از آنجا ندیده‌ام زیرا حیاطش جای مناسبی ندارد و بین سه ساختمان قرار دارد. بنابراین عکاسی از بعضی بناهای قدیمی هم مشکل است. البته  مسجدجامع  به دلیل ارتفاع زیاد و کوچه با فضای نامطلوب عکس برداریش مشکل است. هنر عکاسی معماری در درست بودن آن است. در عکاسی معماری اگر بحث انتخاب در کار باشد ، انتخاب عکاس بسیار مهم می‌شود ولی اگر سفارشی باشد باید خواسته‌های سفارش دهنده را بر آورده کنید.
در ادامه صادق میری نیز گفت:«بخشی از عکاسی مربوط به سفارش‌هایی است که به عکاس داده می‌شود و بخش دیگر آن این است که فرد از عکاسی معماری خوشش می‌آید و دوست دارد از یک بنای تاریخی یا مدرن عکس بگیرد. فردی که عکاسی معماری می‌کند باید کمی به سبک معماری بنایی که عکس می‌گیرد آگاهی داشته باشد و در مورد آن و جهت‌های تابش نور در زمان‌های مختلف مطالعه داشته باشد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.